Прочетен: 4453 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 21.11.2008 09:57
Колкото и да са негативни новините относно задаващата се от Запад и Изток икономическа криза, България определено има потенциал да излезе сравнително суха от водата.
Силните страни на страната ни са в сравнително ниската цена на труда и факта че сме в ТОП 10 в света като място за аутсорсинг, както и в креативността на българина. Доказателството е големия брой оферти в сайтовете за работа търсещи служители за аутсорс компаниите.
Вече има обявени съкращения в структуроопределящи компании като Кремиковци, Стомана Индъстри, Чугунолеене, Монбат, спиране на производства в Неохим и Агрополихим и с 30% по-ниски записвания за зимните и летните ни курорти.
Това е част от черната хроника на достигналите ни ефекти от световната криза, към които трябва да добавим ниски цени на селскостопанската продукция на световните пазари, ниски цени на цветните метали и другите суровини, които произвеждаме.
Постоянни са информациите за спиране на проекти в недвижимите имоти и увеличаване на безработицата поради уволнения в строителството.
Къде обаче има потенциал за развитие на бизнес и увеличаване на работните места в условията на криза?
Потенциала е в желанието на западните фирми да намалят разходите си в условия на криза, колкото и парадоксално да звучи на пръв поглед.
Единствените сектори в икономиката ни, които не са обявили намаляване на заетите са кол центровете обслужващи чуждоезични клиенти и аутсорсинг компаниите, разбира се може би с някои изключения свързани с автомобилната или финансова индустрия.
Секторът става още по-атрактивен с очакваното завръщане на български емигранти от чужбина.
Едни от най-разпространените аутсорсинг дейности са:
- архитектурни решения
- дизайн
- програмиране
- маркетинг и ПР (Връзки с обществеността)
- кинопродукции
- шивашка и обущарска индустрии
- оръжейна индустрия
Аз например си поръчвам направата на банери от дизайнер в гр. Лом, като ми излиза по 30-50 лв. на банер, вместо от дизайнер в гр. София, който ще поиска над 100 лв. Това е аутсорсинг от голям в малък град, от които много фирми може да се възползват.
По-същата логика, български център, може да работи за Bloomberg, като открадне няколко десетки работни места от САЩ или Унгария, където бизнес медията има екипи. Чрез интернет може да се вземе интервю от фонд мениджър във Франкфурт, еднакво лесно от София, Будапеща или Берлин.
Единствено от мениджърските умения на българските фирми зависи да успеят да продадат своите инжинерни, маркетингови или новинарски решения на чуждестранни партньори.
Вече има практика на българска компания с 300 души персонал, осигуряваща новини за Ройтерс, Дау Джонс и други агенции, събирани на близо 30 различни езика и разпространявани на 5 от основните световни езици.
По подобен начин маркетинг агенции и дизайнерски студиа, могат да предложат идеите си на чуждия пазар.
Отклик определено би имало, тъй като западните компании в момента упорито търсят начин да намалят разходите си. Вече има някои български комуникационни агенции, които предлагат брандинг мениджърство на чужди сайтове.
Например дистрибутор за България на немска техника, много лесно може да предложи на немската компания-производител, създаването на кол център, който да обслужва немските му клиенти.
Дизайнерско студио може да се преорентира към работа за чуждестранните пазари, защото клиентите му в България вероятно ще намалят поръчките си.
В крайна сметка кризата може да се окаже положителна за натрупване на опит у българските компании в реализирането на проекти в чужбина.
Колкото и да е в страни от бизнеса й, българска банка може да предложи на западноевропейската си банка-майка създаването на кол център в България, който да намали разходите на банката-майка в текущите тежки условия. А защо да не видим и пренасянето на цели банкови бек офис отдели от Италия, Австрия или Франция у нас?
Реализирането на всичко това ще зависи от наличието на мениджъри в България, които да организират този процес.
Работата за чуждестранна компания има значителен макроикономически ефект, защото се реализира износ в конвертируема валута (чрез заплатата, осигуровките, разходите по поддръжка на офис и печалбата за българинът предприемач), което осигурява увеличаване на паричното предлагане у нас, за разлика от работа за българския пазар, която в общия случай представлява завъртане на едни и същи пари вътре в икономиката. Така аутсорсингът може да замени износа реализиран от старата икономика в лицето на металургията, електрониката и химията.
В текущата пазарна ситуация опитите да се развива бизнес в България, може да носят повече рискове от опитите да се продадат определени услуги на чуждестранни фирми.
21.11.2008 12:16
21.11.2008 13:35
строителството нищо не прави, защото завърта парите тук, а аутсорсинга внася пари отвън и увеличава паричната база
21.11.2008 13:53
принципно си прав, но с две думи - това е капка в морето. Продукцията на някой голям завод на ден е колкото годишния оборот на всичките ни кол центрове, така че няма да ни помогне да закърпим баланса този бизнес. А относно добавената стойност на такъв тип дейност (особено кол центровете) не искам да говоря - превръщаме се в индийците на Европа. Вместо да впрегнем знаещите езици, финанси и технологии да произвеждат нещо иновативно и стойностно, ние ще ги роботизираме и забиваме в нещо толкова неперспективно.
21.11.2008 13:59
имам позната в кол център с Полски и взима 900 лв., а преди работеше за по 400-500 лв.
така че просто е идеално за много хора
21.11.2008 14:12
http://com.investor.bg/?cat=261&id=72008
Поздрави
22.11.2008 20:10
Citiram i komentiram:
Секторът става още по-атрактивен с очакваното завръщане на български емигранти от чужбина
V uslovijata na globalna kriza nikoi njama da se varne v BG a 6te si natiska parcalite kadeto e, za6toto dori i da ostane bez rabota, socialnite mu pomo6ti sa po-visoki ot tezi v Bg (v purchasing power)
"Силните страни на страната ни са в сравнително ниската цена на труда и факта че сме в ТОП 10 в света като място за аутсорсинг, както и в креативността на българина. Доказателството е големия брой оферти в сайтовете за работа търсещи служители за аутсорс компаниите."
V uslovijata na kriza, golemite firmi parvo zatvarjat podelenijata si v 4ugbina. Tova e fact.
Dori i da imat gelanie (i da e po-logi4no da ousource - vat), socialno e nedopustimo i pravitelstavata im njama da im go pozvoljat. Nima si predstavjate, 4e utre Renault 6te izljazat i 6te kagat, 4e delokalizirat vsi4ko v Rum? Ta nali rabotnicite 6te gi razkasat!!!
"Едни от най-разпространените аутсорсинг дейности са:
- архитектурни решения
- дизайн
- програмиране
- маркетинг и ПР (Връзки с обществеността)
- кинопродукции
- шивашка и обущарска индустрии
- оръжейна индустрия"
palni gluposti - pove4eto ot tezi produkti sa s visoka dobavena stoinost - design, marketing. Tendncijata e firmite da delokalizirat deinostite s niska dobavena stoinost i da si zapaozvat v ka6ti tezi s visoka dobavena.
i vaob6te ne razbiram za6to se hva6tate tolkova za tezi call-centers? Na nas ni trjabavt ingineri i programisti, ne telefonisti
24.10.2012 00:16